Tuesday, 30 July 2013

~kelebihan bulan RAMADHAN~


Bismillahirrahmanirrahim...



Nabi saw. bersabda, "Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan, adalah penghapus dosa-dosa yang terjadi di antara waktu tersebut jika dijauhi dosa-dosa besar.” (HR Muslim no: 233)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa sempat bertemu bulan Ramadan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauhlah dia dengan Allah" (HR Ibn Hibban)

Nabi saw. bersabda, "Telah datang kepadamu Ramadan, bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu Neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan. (HR Imam Ahmad dan Imam Nasa’i)

Nabi saw. bersabda, "Apabila tiba bulan Ramadan maka dibuka pintu-pintu rahmat." (HR Muslim)

Nabi saw. bersabda, “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan kerana iman dan ikhlas mengharapkan pahala dari Allah, maka dosanya yang lalu akan diampun oleh Allah.” (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, "Apabila datang bulan Ramadan, kerjakanlah umrah kerana sesungguhnya umrah pada bulan Ramadan adalah menyamai haji." (HR Bukhari)

Firman Allah, "Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran ini pada malam al-Qadar. Apakah yang kebesaran yang terdapat pada malam al-Qadar? Malam al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlaku pada tahun berikutnya. Sejahteralah malam itu hingga terbit fajar." (al-Qadr:1-5)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa bersolat pada malam Ramadan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran daripada Allah, akan diampun dosa-dosanya yang lalu." (HR Muslim)

Diceritakan dari Salman RadiyaLlahu 'anhu, ia berkata :
Nabi Muhammad sallaLlahu 'alaihi wasallam memberikan khutbah kepada kami pada akhir hari bulan Sya'ban, baginda bersabda : "Wahai manusia, telah hampir datang bulan suci Ramadhan yang penuh berkah, bulan yang didalamnya terdapat malam yang lebih baik dari ibadah seribu bulan. Bulan yang dijadikan oleh Allah, puasa pada siang harinya suatu kewajipan dan solat pada malamnya (selain solat fardhu) sebagai solat sunnah. Barangsiapa mendekatkan diri kepada Allah dengan amal kebaikan, pahalanya laksana orang yang melakukan kewajipan pada selain bulan Ramadhan. Barangsiapa yang melakukan kewajipan di bulan tersebut, pahalanya laksana pahala orang yang melaksanakan tujuh puluh kewajipan di lain bulan suci Ramadhan. Ia adalah bulan sabar, bagi orang yang bersabar tidak lain balasannya syurga, dan merupakan bulan toleransi, dan bulan ditambahkannya rezeki bagi orang Mukmin, orang yang memberi buka puasa bagi orang yang berpuasa maka diampuni dosanya dan dibebaskan dari neraka dan baginya pahala seperti pahala orang yang diberinya berbuka puasa tanpa dikurangi sedikitpun pahalanya.

Mereka bertanya : "Wahai RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam, tidaklah semua kami ini mampu memberikan makanan untuk berbuka puasa bagi orang lain ? Maka RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam bersabda : "Allah akan memberikan pahala tersebut bagi orang yang memberikan makanan bagi orang yang berpuasa sekalipun hanya dengan satu biji kurma atau seteguk minuman air putih atau sepotong susu kering. Dan adalah Bulan Ramadhan awwalnya (10 hari pertama) rahmat, pertengahannya (10 hari kedua) keampunan dan akhirnya (10 hari terakhir) pembebasan dari neraka.

Sesiapa meringankan hamba sahayanya pada bulan itu Allah mengampuni dosanya dan dibebaskan dari neraka. Maka perbanyakkanlah di Bulan Ramadhan 4 hal. Dua hal kamu mendapat redha Tuhanmu dan dua hal kamu tidak akan merasa puas dengannya. Adapun dua hal yang membuatkan kamu diredhai Allah adalah : Mengucapkan dan bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah, dan kamu mohon keampunan kepada-Nya. Adapun dua hal yang kamu tidak akan merasa puas dengannya adalah : Kamu minta syurga kepada-Nya dan minta perlindungan dari api neraka.

Dan sesiapa yang memberi minum orang yang berbuka puasa, maka Allah akan memberinya minum dari telagaku, sekali minum sahaja tidak akan haus selamanya sehingga masuk ke syurga ". Hadith riwayat Ibnu Khuzaimah dalam sahihnya, kemudian berkata hadith ini sahih. dan diriwayatkan dari jalan al Baihaqi, dan diriwayatkan Abu Asy Syaikh Ibnu Hibban dalam at Tsawwab dengan ringkas (at Targhib wa at Tarhib II/94) dan Al Feqh Al Islamiy Wa Adillatuh (2/572)

renungan bersama :))



Monday, 29 July 2013

Tuhan...sampaikan pesan padaNYA :))


assalamaualaikum


Aku menyayanginya, mencintainya
X sanggup bila ku kehilangannya
Tiap saat ku merindukannya
Ingin bertemu dengannya
Lindungilah dia saat aku x bersamanya
Aku hanya ingin ia BAHAGIA
Walau x bersamanya
Aku ingin selalu menjaganya
Jangan biarkan ia bersedih

Aku hanya ingin melihat SENYUMANNYA

hari ni oppa da pegi keje :((


fall in love <3

                                                                                                       sayang oppa


Saturday, 27 July 2013

karipap untuk ENCIK BF :))



assalamualaikum…
.hari ni lebih kurang 2 minggu kite berpuase..baru hari ni berkesempatan buat karipap untuk encik bf..dari tempat keje lagi mengidam nk makan karipap buatan cik gf…cik gf pula asyik sibuk je..yela..lagi2 sekarang tengah praktikal, hari minggu baru balik umah..saya pun x la pandai sgt nk buat karipap ni..tp demi encik bf ni sy buatla…hehe..nanti kan kempunan pulak x dapat mkn..x sedap tu lain cerita..hoho J  yela x pernah2 buat karipap tibe2 encik bf minta buatkan..so, sy ape lgi bukak buku resepi cari la mne care2 nk buat karipap ni..hihi..maka terhasillah karipap dari saye..harap sampai la hajat awk nk mkn karipap ye…hehe..nanti da start keje x la mintak2 lagi karipap ye..cukupla sy bekalkan untuk awk mkn 2 hari sblm pegi keje ni…layan aje la kerenah org tersayang ni kn ^__^


^__^



Monday, 22 July 2013

Gud Morning Marang ^__^



assalamualaikum...

selamat pagi marang..hehe..alhamdulillah masih boleh menikmati keindahan ciptaanMu...pagi2 lagi da pegi hirup udare segar kt tepi pantai..memang best sangat...untungla tmpat keje dekat tepi pantai :))



berangan sekejap..hehe

miss u oppa       

           hidup mesti happy :))


happy go lucky ^_^


Monday, 15 July 2013

rindu kamu..mmuuuuuuaahh



assalamualaikum

buat diri awak yang jauh di sane..salam rindu dr saye buat awak..saye sgt rindukan awak ketika ini..harap awak di sane baik2 saje..saye sntiase doakan awak semoge sntiase diberi nikmat kesihatan yang baik, dilindungi sepanjang berade di sne...hati2 keje ye awak..hrap cuace di sane pn ok je..hmm...abg..rindu sgt ni...cepat2 la pulang..hehehe..semalam awak call pn, x puas lagi cakap2 ni...

saye selalu doakan semoge hubungan kite kekal selamanye...awak pun selalu pesan walaupun ape2 yang berlaku, sentiase sabar...sye selalu ingat pesan awak..sye pn sabar tggu awak ni tau..salam rindu buat awak muhammad afiq......



Saturday, 13 July 2013

isi hati saya



assalamualaikum


cinta dalam jiwa hanyalah padamu...
maafkanlah bila hati x sempurma mencintaimu...
dalam hatiku ku harap hanya dirimu yang bertakhta...


rindukan seseorang ?? amalkan doa ni ^__^
doa Nabi Yusuf kepada Zulaika

"Ya Allah...sampaikan salam rinduku kepadanya..............., sehingga aku menjadi
kerinduannya..aminn.. :))
Ya Allah..saat sekarang sungguh rindukan dirinya.....

semoge dirimu sentiase dirahmati, hidup bahagia dan dikurniakan kebaikan di dunia
dan akhirat...insya'Allah



Friday, 12 July 2013

Assalamualaikum Cinta........




awak !!!


ku renung bintang di langit terus bersinar
berkelip bagai degup jantungku masih ada
ku ukir namamu kasih di lubuk hatiku
kerana cinta ini untukmu selamanya
ku tulis coretan ini dalam kerinduan
buat dirimu yang selalu ada di ingatan
diriku ada untuk seketika
cinta ini takkan pernah ada yang lain
dirimu ada untuk selamanya
ku akui dihatiku kau yang selalu ada


awak...malam ni serius saya geram dengan awak :((
bile awak bgtau mcm tu tdi..sy percaya..sy ingatkan betul2 awak nk pegi jauh dr saya..
saya nangis awak tau x??? hmm...sy tak nak jauh dr awak..sy tak nak awk tnggal sy lame2...
skrg sy dh ok..janji awk x buat lagi !!!  

awak...sy tau awak syg saye...sy pn syg awak sgt2..selalu ingat awak....
hari2 tgk pic awak...selalu tgk hp sy walaupun sy tau x kan ad msj dr awk
sbb awk jauh dr sy, x boleh nk msj..klau awk nk tau sy save msj2 awk sbb
ble sy rindu awk sy akn bace blik msj2 kite :((...   awak jgn lupe saye...    
awak selalu di hati saye......
                                            


Tuesday, 9 July 2013

di hari lahirku



assalamualaikum...

hari ini hari lahir saya..alhamdulillah..syukur pada Allah kerana saya masih bernafas dan mencapai umur ini..
syukur kerana di beri peluang untuk menuju ke arah yg lebih baik..semoge aq berjaya dlm hidup dan diberi kesihatan yang baik...

time kasih atas ucapan dari kwn2 yg wish kt saya, mendoakan saya terutama my oppa...awk adlah org pertama yg wish kt saye..hehehe..tq :))



Ya Allah, tuhan sekalian alam, tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, yang Maha Pengampun lagi Maha Mengatur segala sesuatu. Ampunkan dosaku, dosa kedua ibu bapaku, dosa para muslimin dan muslimat serta dosa umat Islam seluruh dunia. Pada ulangtahun hari lahirku ini, aku memohon ke hadratMu agar Engkau panjangkan umurku jika hidup ini baik buatku, matikan aku jika hidup ini buruk untukku, tambahkan rezekiku jika masih ada rezeki untukku, kuatkan dan kukuhkan imanku seperti Rasulullah S.A.W, berkatilah segala pekerjaan yang bakal dikerjakan aku, hindarikanlah aku dari segala perkara yang menjerumus aku ke arah maksiat dan dosa, jauhi aku dari segala fitnah dan hasad dengki, berikanlah aku kesabaran dan kekuatan agar aku dapat menghadapi segala dugaan dariMu dan ia dapat menghapus dosa-dosaku. Ya Rabb, jadikanlah akhlakku, imanku dan solatku  seperti junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W agar tiada manusia yang sakit keranaku. Engkau tuhan yang Maha mengetahui segala sesuatu, tuhan yang telah meletakkan takdirku di Luh Mahfuz, aku pohon moga Engkau sentiasa memberi hidayahMu agar aku tidak sesat di dunia yang penuh dengan kezaliman ini. Jadikanlah aku seorang yang sentiasa bersyukur denganMu. Ya Allah, ampunkanlah segala dosaku, jika Engkau tidak mengampunkan aku maka bakarlah aku di dunia ini agar aku terlepas siksa akhiratMu. Amin ya rabbal alamin.




Monday, 8 July 2013

(o__O)



       OPPA !!!


tak terase kite telah bersama kebahagiaan dan kesedihan selalu kite lalui berdua…
aku untukmu dank kau untukku…
hukum itu selalu kite pegang erat2…
setiap hembusan nafas selalu menyebutmu…
setiap aliran darah selalu berkate namamu…
siang malam aku selalu membayangkanmu…
tak terase kite telah bersatu…
semoge Tuhan terus memberkati hubungan yg jujur x kn prnah mati
aku berjanji untuk setie

aku yakin kau pn setie !!!






Sunday, 7 July 2013

terima kasih cinta :))


assalamualaikum..

Mungkin cinta ini hanya untukmu
Tulus dari dalam hatiku
Mungkin cinta ini telah memilihmu
Ikhlas x terbatas waktu
Hanya kau yg ada di hatiku
Mengalir dlam darah dinadiku
Merangkai mimpi ditidurku
Menjadi ratu di istana cintaku
Kau kan selalu di htiku
Hingga batas akhir nafas hidupku

abg...syg bahagie sgt dgn abg..terima kasih utk segalenye
love u..gud nite :))


Saturday, 6 July 2013

maafkan saye :((



Assalamualaikum…


Awak..semoge awak di sane baik2 saje..saya sentiase doakan awak di sana sentiase sihat, dilindungi Allah sepanjang berada di sane..saya rindu sgt awak..hari ni hari lahir awak..selamat hari lahir syg..maafkan saye..saya tau awak sedih sebab sy bukan org pertame yg ucap kt awak..semalam awak bgtau awak nangis sebab teringat kt saye, risaukan saye smpai ad yang mesej saye tnye mane saye pergi..bile awak bgtau awak nangis, kelopak mate sy pn turut berlinang dgn air mate sebab tu semalam sy bgtau awak sy pn sedih..awak x payah risau pasal saye..ke mane sy pergi sy sentiase ingat kt awak..kalau awak nk tau semalam kalau boleh sy x nak ikut family saya balik kg sebab sy nk tnggu awak msj saya..tp adik saye pakse jugak saye ikut..kalau kt kg awak faham la sibuk la sikit..hari ni awak da keje..hati2 keje..semalam saye janji nk call ma awak..pagi tadi saye dah call ma awak bagitau keadaan awak di sane..ma awak ok je..maafkan saye L saye syg sgt awak…



@___@



Assalamualaikum…

Awak..
bukan saya tidak mahu memandang wajah awak..
tapi saya berdoa agar wajah ini menghiasi hari2 nanti..
hari2 yang pasti..

bukan saya tidak mahu melirik senyuman pd awak,
tp saya selalu tersenyum didalam hati,.
agar senyuman ini 'mahal' dihari cincin di sarungkan di jari,

bukan saya tidak mahu bertanyakan khabar pd awak..
tetapi saya sering mendoakan agar satu hari nanti,.
saya tak perlu bertanyakanya dan saya sentiasa merasai..
di hari2 yang pasti..

bukan saya tidak mahu bercakap dgn awak,
tapi saya ingin menghabiskan bicara2 saya..
tika mana saya dan awak 'bukan' lg 'saya' dan 'awak'..
di hari2 yg pasti...

bukan saya tidak mahu mesej dgn awak..
tapi bimbang Allah menarik kenikmatan ini di hari2 yg pasti,
tika itu mungkin Allah menarik nikmat cinta duniawi yg dinikmati di waktu ini,

bukan saya tidak ingin memandang wajah awak..
tp,saya bimbang wajah ini tidak akan lg memberikan senyuman di setiap pagi,
di hari2 yg pasti...

bukan saya tidak ingin memandang senyuman awak..
tp saya bimbang senyuman ini pudar dan layu,.
di hari2 yang pasti..

awak yakinlah,
percayalah...

bukan saya tidak ingin mengatakan rindu pada awak,
tetapi rindu tika ini tidak akan membawa kepada rindu saya pada ilahi..
kerana ia bukan hari2 yang pasti...

bukan saya tidak ingin mengatakan mencintai awak,
tapi saya tahu cinta saat ini tidak juga membawa kepada cinta saya pada ilahi,
kerana ia bukan hari2 yang pasti..

kerana ia bukan dihari2 yang pasti,
saya tidak mahu agar hati saya dan awak mati..
lalu mematikan hubungan saya atau awak dengan ILAHI..

awak intailah sebentar hari2 yang pasti.. tika itu,andai saya jatuh awak menghulurkan tgn untuk memberi saya.. harapan,tika saya kesedihan awak bersedia untuk tersenyum disisi dn menggembirakan.. tika saya berseorangan awaklah teman., tika saya kelalaian awaklah yang mengingatkan.. tika itu,saya dan awak..
bukan lah 'saya’ dan ‘awak'lagi...
kerana..

ia adalah hari2 yang pasti..
berdoalah untuk hari2 yang pasti,

hari2 yang pasti bagi mereka yang menyandarkan harapan pada jalan kebenaran..
dan itulah jalan yang telah islam berikan...

selamat malam awak..


moga kita dipermukan nanti,dihari2 yang pasti,seperti yang Allahu Rabbi telah janji.. bagi mereka yang mana hati2nya tidak mati dihari2 yang tidak pasti..

*********************************************************
"Ya Allah, andai aku rindu, biarlah rinduku bersulam taqwa. Andai aku sayang, biarlah sayangku kerana akhlak dan agamamu.. Amin :)



Thursday, 4 July 2013

insya'Allah ok



assalamualaikum

buat si die yg jauh di sane…harap semuanye ok..sy sentiase doakn yg terbaik utk awk..tdi awk bagitau keadaan di sane x berapa ok, cuace x menentu dgn ombak besar..datang perasaan bimbang dlm diri saye ni.. L awak…banyakkan doa supaya keadaan selamat di sane,sentiase diberi perlindungan sepanjang berada di sane…awk pn hati2, jage diri..ingat !!! solat jangan tinggal x kire  di mane berada..




Tuesday, 2 July 2013

adik...selamat hari lahir 2/7


assalamualaikum

di kesempatan ini..kak.ila ingin mengucapkan selamat hari lahir buat kamu..semoge kamu menjadi anak yg soleh, semoge diberi kesihatan yg baik, berusahe menjadi yg lebih baik, semoge hubungan kite sentiase baik, semoge panjang umur dan dimurahkan rezeki..belajar rajin2..akak doakan kamu berjaye dlm pelajaran kamu..jgn main2..ingat mak ayah..semoge tabah  menghadapi ape2 rintangan yg bakal mendatang..fighting !!!


akak syg kamu..gud luck..belajar rajin2


Monday, 1 July 2013

alhamdulillah


Assalamualaikum


Alhamdulillah untuk hari ini..second day bekerja hari ni..hehe..banyak sangat keje..saya ditempatkan di jabatan undang2 keluarga..haaa..x menang tangan saya dibuatnye..semue dpt tau pasal kawen,cerai,rujuk ad semue..lagi2 dduk di bahagian kaunter pertanyaan banyak betul keje dan pengalaman pn byk yg dpt..ok la kn..at least, byk bnda baru yg blh pelajari..macam2 ragam dpt kite tgk..hehe..walaupun agak penat saya x boring sgt dpt layan klien yg dtg.. 


Buat oppa saya jangan risau pasal saya..saya pndai jage diri..dah banyak awk pesan..macam2 awk pesan kt saya..insya’Allah saya sentiase ingat…awak pn da nk pegi keje mlm ni..hati2 ye sayang..selamat bekerja ye oppa..hrap semue ok kt sane nanti..semoge selamat sampai nanti..awak pn da ckp2 dgn mak saya kn tdi sblm pegi keje..harap awak pegi keje dgn tenang..mak saya pn ok je..selamat berpuase jgak utk awak..t dh sampai call sy..sy tnggu awak..saya bercakap dengan hati saya sekarang,,harap2 hati awak jugak dpt dgr ape yg saya luahkan ni..miss u syg..love u..sy sentiase ingt awak muhammad afiq…



hati2 keje oppa :))